היש כמוני מסכה?

J. Brigg

J. Brigg

איזה שבוע! נשף מסכות מתחולל סביבנו. פוליטיקאים מחפשים בדקה האחרונה את המסכה הנכונה כדי לזכות בעוד מנדטים. גדודי יועצים מתלבטים: באיזה מסכה נכסה אותם הפעם? עיתונאים ושדרנים מנסים לשווא לקרוע את המסכות מפני המתמודדים. ילדים מחפשים את המסכה שתזכה לתשומת לב ומחיאות כפיים. ומה עם המסכות שנדבקות אלינו גם בלי שבחרנו בהן?

האמן הבריטי הצעיר ג'וני בריגס עוסק במסכות כל ימות השנה. הוא הכין לעצמו מסכה של אביו ובעזרתה הוא מנסה להתמודד עם השפעתו של זה על זהותו ועל חייו. בריגס מנסה להציץ מהמסכה, לבקוע אותה לשניים, לצבוע אותה בורוד ולנהל איתה דיאלוג.

J.Briggs

J.Briggs

בעבודות וידאו שלו ניתן לראות כמה עמוק הדיאלוג שנוצר עם המסכה וכמה ההורים שותפים ולוקחים חלק באמנות שלו, גם אם התוצאה לא תמיד מחמיאה להורות שלהם. (תודה לתמר אלול שהכירה לי את האמן המענין הזה).

( נראה לי מוזר, כמעט מורבידי, להתהלך עם מסכה של אחד מהוריי על הפנים. לפני שנים התארח אצלנו בן של חברים מקופנהגן. ערב אחד הוא הסתגר במקלחת לזמן ממושך. דאגנו. מה הוא עושה שם?כשיצא גילינו להפתעתנו שהנער הבלונדיני והחמוד הפך למוהיקן שחור-סגול כרבולת. מגולח בצדדים ומניפה מוקשה בג'ל מזדקרת בגאון ממרכז ראשו. כששאלנו אותו מה הניע אותו לשינוי הדרמטי הוא ענה: "נמאס לי להיות העתק גרוע של אבא שלי!". חייכנו בהזדהות. לפני שבועיים הוא ביקר אותנו שוב, עם אשתו ובנו. הפעם פגשנו גבר בן חמישים שדומה מאד לאביו הנחמד, בכל מובן שהוא, ושבינתיים למד להשלים עם הגזירה ואפילו להנות מהדמיון הזה.)

גם האמנית Gillian Wearing בונה מסכות של בני משפחתה ו"נכנסת" לתוכן .

הסקירה שכאן מביאה מבחר מהמסכות המפורסמות,האיקוניות, באמנות הויזואלית. מאן ריי לדוגמה.

ועוד סקירה מצולמת של מסכות בקולנוע  ומסכות בהופעות מוסיקה .

אז למה מתחפשים השבוע? הרי הכל פוליטי.

הכל פוליטי ויסלבה שימברוסקה

אנחנו ילדי התקופה,
התקופה היא פוליטית.

כל המעשים היומיומיים
או הליליים שלך, שלנו, שלכם
הם מעשים פוליטיים.

תרצה או לא תרצה,
לגנים שלך עבר פוליטי,
לעור גוון פוליטי,
לעיניים היבט פוליטי.

כך או אחרת
לכל דבריך הדהוד,
לכל שתיקותך ההשתמעות
פוליטים……..

פורים (פוליטי) שמח!

7 מחשבות על “היש כמוני מסכה?

  1. אמירה, גם מעניין, מאוד. גם מעורר מחשבה וגם מרגש. והיא תוספת קטנה משלי:
    "על הקיר בחדרי תלויה עבודת עץ יפאנית/ מסכה של דמון רשע, מעוטרת בלקת זהב./ תוך השתתפות אני רואה/ את ורידי המצח הנפוחים, המרמזים/ כמה מתוח הוא המאמץ להיות רשע." ברטולד ברכט

  2. ממש מעניין איך שימבורסקה חזתה את נאום הביבי בקונגרס ארה"ב היום. הייתי חושבת שהשיר הזה ובעיקר בתיו האחרונים (ראה קישור) צריך להיקרא היום בראש חוצות כתגובה לנאום. תודה, אמירה שהבאת אותו לידיעתי. במיוחד ששימבורסקה היא המשוררת האהובה עלי.

  3. אני מעלה בדמיוני איך ייראה נאום הבחירות של פוליטיקאי שהחליט "להוריד את המסיכה":
    רבותי, אני לא יכול להבטיח לכם כלום. את הסכסוך הפוליטי לא הצליחו לפתור כבר 100 שנה. גם אני לא אוכל. גם את המפולת הכלכלית לא אוכל לעצור, אני לא קוסם. אבל אני מבקש מכם להצביע עבורי כי אני נורא רוצה להיות בפוליטיקה, אני אוהב אקשן, התגוששויות ומלחמות ואני רוצה את הג'וב הזה.

    • ו…אםםםם…אם יורשה לי…..בקשר למינוי קרובים, קידום חברים, הטבות לבני משפחתי, שוחד, ואולי פה ושם ניצול מיני, אני מבטיח לא לאכזב! גם אני אספק את ליטרת השערוריות הנחוצה כדי שלא נצטרך להתעסק שוב עם הכיבוש המאוס והמשעמם הזה ……

כתיבת תגובה